Reciclarea bateriilor EV, un pas înainte pentru Mercedes-Benz
Mercedes-Benz face un nou pas în direcția sustenabilității și deschide prima sa fabrică dedicată reciclării bateriilor pentru vehiculele electrice în Germania. Noua fabrică utilizează o metodă inovatoare „mecano-hidrometalurgică integrată”, care permite recuperarea a peste 96% din mineralele și metalele valoroase din bateriile EV, contribuind astfel la creșterea eficienței procesului de reciclare.
Ola Källenius: Mercedes-Benz este un pionier în mobilitatea electrică sustenabilă
Ola Källenius, președintele consiliului de administrație al Grupului Mercedes-Benz, a subliniat importanța acestei inițiative pentru viitorul mobilității electrice: „Mercedes-Benz și-a propus să construiască cele mai dorite mașini într-un mod sustenabil. Această fabrică de reciclare a bateriilor, prima de acest tip din Europa, reprezintă un pas important către sustenabilitatea materiilor prime.”
Împreună cu partenerii săi din industrie și mediul academic, Mercedes-Benz dorește să creeze un semnal puternic în direcția mobilității electrice inovatoare și sustenabile, atât în Germania, cât și în Europa.
Cum funcționează procesul de reciclare?
Noua fabrică de reciclare Mercedes-Benz este localizată în Kuppenheim, Germania. Procesul începe cu mărunțirea modulelor de baterii, după care urmează separarea mecanică a materialelor precum plasticul, cuprul, aluminiul și fierul. Din această separare rezultă o substanță denumită „masă neagră”, care este apoi supusă unui proces hidrometalurgic pentru extragerea cobaltului, nichelului și litiului, toate fiind esențiale în fabricarea de baterii noi.
Întreaga fabrică funcționează exclusiv pe energie generată de panouri solare, având o capacitate anuală de 2.756 tone (2.500 tone metrice). Deși această capacitate nu este imensă, Mercedes-Benz plănuiește să extindă procesul pe măsură ce acumulează mai multe cunoștințe și experiență în reciclarea bateriilor.
De ce este importantă reciclarea bateriilor EV?
Producătorii auto devin din ce în ce mai preocupați de închiderea buclei de reciclare pentru bateriile EV, mai ales din cauza problemelor legate de sursele etice pentru anumite minerale precum cobaltul. În plus, lanțurile de aprovizionare locale și regionale sunt din ce în ce mai atractive față de cele globale, care s-au dovedit vulnerabile la întreruperi cauzate de evenimente neașteptate, cum ar fi invaziile sau blocajele în canale maritime.
Un alt motiv important este faptul că bateriile EV sunt foarte reciclabile. De fapt, unele date sugerează că mineralele extrase din baterii reciclate pot fi mai performante decât materialele rafinate inițial.
Ce se întâmplă în SUA?
În Statele Unite, reciclarea bateriilor EV este în plină dezvoltare. Mai multe companii auto, precum Ford, Volvo, Volkswagen și BMW, au încheiat parteneriate cu Redwood Materials, o companie fondată de fostul CTO al Tesla, JB Straubel. Această firmă este specializată în reciclarea bateriilor pentru vehiculele electrice în America de Nord, iar General Motors a semnat recent un acord pentru reciclarea resturilor de baterii produse în timpul procesului de fabricație.
Însă reciclarea bateriilor EV se confruntă și cu o provocare: bateriile EV durează mult mai mult decât se crede, adesea pierzând doar câteva procente din capacitate după 8-10 ani. Înainte ca o baterie EV să fie reciclată, este mai logic să fie reutilizată pentru stocarea statică de energie. De exemplu, în 2022, Redwood a primit mai puțin de 1.300 de baterii EV pentru reciclare, concentrându-se mai mult pe reciclarea bateriilor litiu-ion din electronicele de consum, cum ar fi telefoanele mobile și laptopurile.
Concluzie: reciclarea, cheia sustenabilității
Reciclarea bateriilor EV este un pas crucial pentru un viitor mai sustenabil. Deși bateriile EV durează mult mai mult decât se credea inițial, recuperarea materialelor prețioase din acestea va juca un rol esențial în asigurarea unei mobilități electrice durabile. Mercedes-Benz își demonstrează din nou angajamentul față de inovare și sustenabilitate, punând bazele unui viitor în care resursele naturale sunt folosite eficient și responsabil.
Secțiunea de fact-check:
- Mercedes-Benz a deschis prima sa fabrică de reciclare a bateriilor EV în Kuppenheim, Germania.
- Procesul de reciclare include atât metode mecanice, cât și hidrometalurgice.
- Fabrica are o capacitate anuală de 2.756 tone și este alimentată exclusiv de energie solară.
- Minerale precum cobaltul, nichelul și litiul sunt recuperate în proporție de peste 96%.
- Redwood Materials este liderul în reciclarea bateriilor EV în SUA, colaborând cu mari producători auto.
Scrie un comentariu