În primele nouă luni ale anului 2024, piața auto din România a fost martoră la schimbări semnificative. Deși înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu aproximativ 4,3% față de aceeași perioadă din 2023, înmatriculările de autoturisme electrice au înregistrat o scădere dramatică.
Creșterea înmatriculărilor de autoturisme noi
Conform datelor furnizate de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), înmatriculările de autoturisme noi au atins 115.509 unități în primele nouă luni, comparativ cu 110.711 unități în aceeași perioadă a anului trecut. Aceasta reprezintă o creștere de 4,33%. Totuși, în luna septembrie, numărul înmatriculărilor a scăzut cu 14,89%, totalizând doar 8.975 unități.
Scăderea înmatriculărilor de autoturisme electrice
Un aspect notabil al acestui an este declinul înregistrat în sectorul autoturismelor electrice. În primele nouă luni, au fost înmatriculate 7.378 de autoturisme electrice, ceea ce înseamnă o scădere de 32% comparativ cu aceeași perioadă din 2023. Această tendință ridică întrebări cu privire la viitorul vehiculelor electrice în România, în contextul unei creșteri generale a cererii pentru autoturisme noi.
Creșterea segmentului hibrid
În contrast cu autoturismele electrice, modelele hibride au cunoscut o expansiune semnificativă. În primele nouă luni din 2024, au fost înmatriculate 43.237 de autoturisme hibride, o creștere de 36% față de anul precedent. Această tendință sugerează o schimbare în preferințele consumatorilor, care par să opteze pentru soluții mai versatile de propulsie.
Piața de autoturisme second-hand
În ceea ce privește autoturismele second-hand, numărul acestora înmatriculate pentru prima oară în România a atins 239.066 de unități în primele nouă luni, ceea ce reprezintă o scădere ușoară de 1,21% față de anul anterior. În luna septembrie 2024, s-au înmatriculat 28.639 de autoturisme second-hand, înregistrând o creștere de 9,2% față de aceeași lună a anului trecut.
Cele mai populare mărci de autoturisme
Clasamentul celor mai bine vândute mărci de autoturisme în România în primele nouă luni din 2024 arată astfel:
- Dacia – 34.138 unități
- Toyota – 10.027 unități
- Hyundai – 7.807 unități
- Skoda – 7.564 unități
- Renault – 7.363 unități
- Volkswagen – 7.131 unități
- Ford – 4.920 unități
- Mercedes – 4.092 unități
- BMW – 3.770 unități
- Suzuki – 3.523 unități
Concluzie
În concluzie, piața auto din România în primele nouă luni din 2024 reflectă o diversificare a preferințelor consumatorilor, cu o tendință pronunțată către autoturisme hibride, în timp ce autoturismele electrice se confruntă cu dificultăți. Este evident că înmatriculările de autoturisme noi continuă să crească, dar provocările legate de electrificare rămân o preocupare majoră pentru viitor. O abordare mai activă din partea autorităților și a producătorilor ar putea fi esențială pentru a revitaliza acest segment de piață.
Fact-check
- Datele despre înmatriculări sunt furnizate de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
- Scăderea înmatriculărilor de autoturisme electrice este confirmată de statisticile oficiale, fiind înregistrată o reducere de 32%.
- Cifrele de înmatriculări pentru autoturisme second-hand reflectă tendințele generale ale pieței, cu o scădere de 1,21% față de 2023.
Scrie un comentariu